bolehkah ebm dicampur

Bolehkah EBM dicampur?

.

Mak menyusu pernah terdetik tak, awal-awal masa pam dapat skit ja ebm pastu simpan dalam freezer rasa rugi space sangat.

Sebab botolnya boleh isi 4-5oz. Tapi ebm dalam setiap botol cuma 0.5-1oz je (contoh). Freezer plak kecik je tambah plak kalau tumpang freezer mak or kita ada satu je peti ais.

Ada cara ke untuk dapat sebotol penuh ebm jadi boleh jimat space dalam freezer? Ya. Ada.

.

Bolehkah EBM Dicampur?

.

EBM yang baru dipam (sebelum simpan freezer), boleh dicampurkan. Tapi kalau memenuhi 2 syarat ini sahaja:

  1. Suhu yang hendak dicampurkan sama
  2. EBM-EBM dipam dalam tempoh 24 jam

.

Contoh:

  • Pukul 9 pagi pam dapat 1oz. Simpan dalam peti sejuk (bukan freezer). Ini botol A.
  • Pukul 12 tengah hari pam lagi dapat 1oz. Simpan dalam peti sejuk yang sama. Ini botol B.
  • Pukul 3 petang pam lagi dapat 1oz jugak. Ini botol C. Masa nak simpan EBM ni dalam peti sejuk, dah boleh combine dah EBM dalam botol A dan B sebab suhu dah sama.
  • Pukul 6 petang pam lagi dapat 1oz jgak sama jgak masa nak simpan tu dah boleh combine botol C dengan A+B tadi (suhu dah sama).
  • Sampailah botol penuh then pindahkan dalam freezer plak. So dari letakkan 4 botol, kita cuma letak sebotol saja EBM dengan kuantiti yang sama. Kan dah jimat space dalam freezer tu?

.

Anda juga boleh menetapkan berapa oz susu yang anda mahu dalam satu-satu botol. Ada juga ibu menyusu yang lebih prefer untuk mengisi botol dengan jumlah oz sekali minum oleh bayi mereka. No problem ya ibu-ibu. Up to you. Asalkan memenuhi 2 syarat tadi je.

Pastu kat botol nak label pukul berapa? Label time yang paling awal. Macam contoh tadi label la pukul 9 pagi.

Ingat 2 syarat untuk campurkan EBM tadi?

  1. Suhu susu yang akan dicampurkan sama
  2. Dalam tempoh 24jam

.

bolehkah ebm dicampurkan

Testimoni ibu yang merangsang laktasi untuk menyusukan anak angkat. Info lanjut di entri Persediaan Untuk Menyusukan Anak Angkat.

.

Ainniah Zulkefli
Pengedar Shaklee Butterworth
Whatsapp 016 421 4704
COD Seberang Jaya, Sungai Dua, Kepala Batas, Bertam
Poslaju ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak

Kategori

Arkib

SUBSCRIBE

WhatsApp chat