kisah haiwan dalam al-quran

Kisah haiwan dalam Al-Quran

.

Ralit sungguh Achik dengan cerita-cerita dalam buku “24 Kisah Haiwan Berpandukan Al-Quran” ni.

Habis satu cerita, disuruhnya kita sambung next cerita and so on and so on. Sampai serakla suara Umi ni punya semangat bercerita dari mukasurat pertama sampai Umi surrender sebab tak dak suara dah haha.

Buku ni Ain jumpa kat Hasani Bookstore AEON Seberang Jaya baru ni. Masa tu nak beli buku latihan untuk Along. Dah tiba-tiba ternampak buku ni, tinggal sebuah ja plak tu, apa lagi, terus lah ambik!

Budak-budak, kalau cerita pasal haiwan memang depa suka. Mana-mana budak pun macam tu. Cerita-cerita dalam ni plak kisah benar. Banyak teladan & boleh mengajar budak-budak berfikir akan kekuasaan Allah. Bahasanya pun mudah faham. Setiap perkataan ditulis dengan warna yang berbeza untuk membezakan setiap sukukata. Sesuai sangat untuk anak-anak yang baru belajar mengeja dan membaca.

Setiap mukasurat juga berwarna-warni dengan gambar haiwan-haiwan yang berkaitan. Pandai orang yang hasilkan buku ni. Tak la budak membaca atau dengar cerita tapi tertidur kebosanan. Haha.

kisah haiwan dalam al-quran

Inilah bukunya. “24 Kisah Haiwan Berpandukan Al-Quran”. Disertakan sekali rujukan Surah dan ayat mana dalam Al-Quran. Ada yang direct ada yang indirect.

.

Kalau nak ikut panduan Islam dalam mendidik anak kecil, yang pertama bukan kena ajar ABC, 123, atau alif ba ta, atau solat atau puasa. Tapi ialah ajar anak-anak tentang aqidah. Tentang kekuasaan Tuhan Yang Satu. Salah satunya dengan cerita-cerita haiwan ni.

Contoh cerita pasal burung-burung yang seawal pagi dah keluar mencari rezeki, pasti akan bawa balik ulat untuk ‘baby’ burung kat sarang dia. Macam mana burung-burung ni tahu kat mana nak cari ulat? Semuanya dengan izin dan kekuasaan Allah.

Dan ada banyak lagi kisah haiwan lain, yang bila kita baca, kita pun “ooo betul betul”, “wah hebatnya Tuhan kita”…(Ain la tu hehe). Kiranya, bukan anak-anak ja yang belajar, kita pun tumpang belajar sama. Hehe.

Anak-anak ibarat kain putih. Kita yang pegang berus berwarna lah yang mencorakkannya. ❤️

Kisah haiwan dalam Al-Quran

Setiap kisah haiwan akan diakhiri dengan pengajaran. Ada beberapa pengajaran tu, kita yang dewasa ni baca pun rasa sentap.

Kategori

Arkib

SUBSCRIBE

WhatsApp chat