“Bila jadi macam tu, ayah rasa macam…dah nak mati.”
 
Astaghfirullahalázim. Risau, sedih yang amat bila ayah cakap macam tu.
 
suplemen untuk mata vitamin glaukoma

Bila waktu terbaik mengamalkan suplemen untuk mata, waktu masa masih sihat atau apabila sudah bermasalah?

 
.

Ayah Didiagnos Glaukoma

.
Ayah Ain, 3 tahun lepas diuji dengan masalah mata. Bermula dengan mata kemerahan (conjunctivitis) around masa nak balik dari umrah lagi. Hairan, sebab baru sahaja baik sakit mata, lepas seminggu dua tu, mata jadi merah semula.
.
Lepas dah ok tu, pada suatu hari ayah rasa penglihatan ayah tiba-tiba jadi kabur dengan mendadak! Gabra wei kalau bangun pagi tiba-tiba dah blur!
.
Lebih merisaukan lagi, bila ada juga sakit kepala yang amat menyakitkan. Jadi, ayah pun terus ke hospital pakar mata Vista di Bukit Mertajam untuk diagnosis dan rawatan.
.
Ayah didiagnos acute glaucoma. Terus menjalani rawatan emergency laser sebab bacaan tekanan dalam mata (intraocular pressure) dah sangat tinggi sampai 27! Pakar mata masa tu ada beritahu, yang bacaan tekanan dalam mata yang normal ialah antara 17-20 sahaja.
.
Glaukoma terjadi apabila cecair dalam mata berkumpul di dalam bola mata, mengakibatkan peningkatan tekanan dalam mata (intraocular pressure). Peningkatan tekanan ini boleh menekan saraf penglihatan (optic nerve), menyebabkan buta jika tidak segera mendapatkan rawatan. Glaukoma merupakan punca utama mata buta di kalangan mereka yang berusia 60 tahun dan ke atas. (Sumber & bacaan lanjut)
suplemen untuk mata

Antara simptom glaukoma ialah mata kemerahan, loya dan muntah, sakit di bahagian mata, sakit kepala yang kuat dan gangguan penglihatan yang terjadi secara tiba-tiba.

.
Nasib ayah baik sebab ayah segera berjumpa pakar mata. Tekanan dalam mata ni, kalau berterusan sangat tinggi, boleh menyebabkan buta! Nauzubillahiminzaalik. Alhamdulillah syukur sangat.
.
Selesai laser, ayah diberi ubat titik mata yang bermacam-macam jenis. Dose fluctuating sebab kesihatan mata ayah tak berapa stabil. Sekejap ok, sekejap tidak, sekejap merah balik dan sebagainya. Jadi, selain terus mengikut kata pakar mata dan teruskan ubat titik yang ada, Ain rasa Ain kena buat sesuatu.
.

Ain Perkenalkan Suplemen Untuk Mata Untuk Menyokong Kesihatan Mata Ayah

.
Kami semua tahu, yang ayah risau sangat dengan keadaan mata ayah. Mak lagilah risau, suami dia kot. Huhu.
.
Setiap kali jumpa ayah, ayah mesti cerita topik yang sama – glaukoma. Walaupun ayah kata “ok“, “tak ada apa-apa“, muka ayah nampak risau. Dahi berkerut-kerut memikirkan apa yang akan terjadi. Tak pernah Ain tengok muka ayah ‘ketat’ macam tu. Bukan sehari dua, tapi berminggu-minggu!
.
Ain bukan doktor yang pakar tentang mata. Ain tak ingat pun topik-topik Oftalmologi masa belajar medik dulu. Tak praktik makanya tak ingatlah. Hihihi. Bukan semua doktor tahu pasal semua penyakit ya. Kat sini lah, pentingnya bertanya kepada yang pakar. Dan leganya, ayah dah berjumpa pakar mata dan dapatkan rawatan segera.
.
Apa yang Ain boleh bantu, Ain perkenalkan Vivix & Carotomax kat ayah. Ini ialah suplemen untuk mata yang insyaaAllah boleh menyokong kesihatan mata ayah.
.
Vivix kaya dengan kandungan polifenol, sejenis antioksidan yang baik untuk bantu baiki kerosakan sel. Sel ialah yang paling asas dalam badan kita. Daripada gabungan sel-sel akan membentuk tisu. Gabungan tisu-tisu akan membentuk organ dan seterusnya sistem-sistem.
.
Carotomax plak merupakan prekursor vitamin A, juga antioksidan yang baik untuk kesihatan mata. Carotomax ada pelbagai jenis carotenoids yang susah kita nak dapat sepenuhnya dari makanan.
.
Ain bagitau juga, semua ni cuma suplemen untuk mata, bukannya ubat. Bukan. Bukan hari ni makan, esok terus baik, tak. Nutrisi yang baik membantu menyihatkan dari dalam, ambil masa untuk lebih sihat jadi kena bersabar.
.
suplemen untuk mata vitamin glaukoma

Gambar ayah dengan suplemen untuk mata yang Ain cadangkan.

.

Sebulan berlalu…

“Ayah rasa ada kesan la Vivix & Carotomax tu.”
Pendek saja ayat ayah. Tetapi cukup untuk Ain rasakan yang ayah dah sukakan Vivix & Carotomax tu. Alhamdulillah. Sampai satu masa tu, setiap kali ‘balik kampung’ (rumah Ain dengan parents 5-10 minit naik kereta je) itulah ayat ayah haha.
.
Sekarang, ayah dah nampak lebih ceria macam dulu. Leganya hanya Allah sahaja yang tahu. Terima kasih Allah sebab mudahkan Ain untuk tolong ayah lebih sihat.
.
Dalam hidup ni, ada banyak pengajaran yang kita boleh dapat. Belajarlah dari cerita orang lain. Kalau nak belajar dari cerita kita sendiri, kita tak tahu masa tu dah terlambat atau tidak.
.
Kadang kala, kita tidak sedar yang sesuatu tu amat berharga bagi kita sampailah kita hampir-hampir atau dah pun kehilangannya. Tak ramai yang cakna pentingnya mencegah dari mengubat. Bila dah sakit, tak semua bernasib baik dapat sembuh sepenuhnya. Tak semua orang diberi peluang kedua, ketiga atau ke berapa kali pun.
.
Kesimpulanya, cegahlah sebelum terlambat. Dan cegahlah sebelum menjadi lebih parah.
.
(Produk ini bukan bertujuan mengubat, merawat, mendiagnos, mencegah sesuatu penyakit. Kesan pengambilan mungkin berbeza bagi orang yang berbeza)

.

Nak tahu apa lagi yang jadi kat ayah Ain lepas makan suplemen untuk mata tu? Terjah entri “Biar Semua Tahu Betapa Bahayanya Makan Shaklee“. Perlukan konsultasi kesihatan dan kecantikan dari dalam secara semulajadi? Hubungi Ain 016-4214704

Kategori

Arkib

SUBSCRIBE

WhatsApp chat