50 Jawapan Nutritionist Tentang ESP Shaklee

50 Jawapan Nutritionist Tentang ESP Shaklee

Berikut ialah 50 soal jawab tentang ESP Shaklee bersama pakar nutrisi Shaklee (nutritionist).

tentang esp shaklee

ESP Shaklee merupakan minuman dengan protein berkualiti lengkap dengan kesemua asid amino ‘perlu’ yang tidak boleh dihasilkan badan. Antara manfaat ESP ialah seperti di dalam gambar ini.

.

1) Apakah maksud soya non-GMO

Non-GMO ialah singkatan bagi non-genetically modified organism, bermaksud yang tidak diubah genetiknya. Maknanya, kacang soya ESP adalah bahan organik dan tiada hormon tambahan. Jadi dapat diserap oleh badan dengan sempurna.

.

2) Bagaimana isoflavon kacang soya menyerupai hormon wanita?

Kerana molekulnya. Tetapi, tindakbalas tidak sama kerana estrogen dalam badan mempunyai kuasa dominan berbanding fitoestrogen isoflavon.

.

3) Bagaimana ESP membantu wanita mengandung?

ESP menyediakan protein berkualiti tinggi dan serat. Ini membantu perkembangan bayi dalam kandungan.

.

4) Bagaimana pula ESP membantu wanita yang ingin hamil?

Protein diperlukan untuk memperbaharui sel-sel, termasuk hormon-hormon kesuburan dan sel-sel dalam sistem pembiakan. ESP menyediakan protein berkualiti tinggi yang diperlukan badan.

.

5) Soya tidak baik untuk lelaki – fakta atau auta?

Setakat ini tiada kajian sahih yang membuktikan, yang soya tidak boleh diambil oleh lelaki.

.

6) Bagaimana untuk mengenal pasti mereka yang mempunyai alahan terhadap kekacang, kerana ada sesetengahnya tidak pernah tahu yang dia alergik kepada soya sehingga selepas pembelian ESP.

Sebaiknya pemeriksaan darah dibuat di klink atau hospital untuk mengesan alahan terhadap sesuatu makanan.

.

7) Dari segi perbidanan Melayu, dikatakan soya menyebabkan urat sejuk dan kembang kerana ia dikategorikan di dalam kumpulan kekacang. Sejauh mana kebenarannya?

Tiada kajian sahih yang membuktikan soya penyebab ‘urat sejuk’ dan ‘kembang’.

.

8) Berapa sudu ‘dos’ harian ESP? Ada yang kata 3 sudu besar, ada yang kata 6 sudu besar. Adakah memudaratkan jika melebihi kuantiti?

Sukatan yang disarankan ialah 3 sudu besar setiap hari. Ini bersamaan dengan 14gram protein. Secara puratanya, kebanyakan individu memerlukan 50-60gram protein setiap hari. Jadi, mereka yang mengamalkan pemakanan sihat dan ditambah dengan satu hidangan ESP sudah mencukupi untuk memenuhi keperluan protein harian.

.

9) Kenapa ambil ESP boleh menaikkan berat badan dan kenapa ada yang ambil untuk kurus?

Pengawalan berat badan perlukan diseimbangkan dengan pemakanan, senaman dan suplemen berkesan.

Jika seseorang hanya ingin kurus dengan pengambilan suplemen tanpa kawalan makanan dan senaman, ini akan membantutkan program kurusnya dan boleh menyebabkan berat badan naik. Juga perlu minum banyak air kosong agar proses penyerapan dan pemulihan otot menjadi lebih baik.

.

10) Untuk yang nak berdiet, macam mana dengan pengambilan ESP dan bila waktunya untuk minum ESP?

Boleh diambil sebagai ‘meal replacement‘ pada waktu pagi, 3 jam selepas sarapan atau boleh diambil sebelum sarapan atau sebelum makan malam (pengambilan sarapan dan makan malam dikawal).

.

Salah satu yang istimewa tentang ESP Shaklee ialah nilai GI nya yang rendah!

tentang esp shaklee

Salah satu yang istimewa tentang ESP Shaklee ialah indeks glisemiknya di dalam kategori rendah, iaitu 39 sahaja. Makanan dengan nilai GI yang rendah membekalkan tenaga berpanjangan dan memberi rasa kenyang lebih lama kerana glukosa dilepaskan perlahan-lahan. Sesuai sangat buat minuman ‘wajib’ untuk mereka yang sedang berdiet!

.

11) ESP tidak boleh diambil bersama suplemen Shaklee yang lain?

Boleh, tiada masalah.

.

12) Ada mitos mengatakan soya tidak bagus untuk kesihatan lelaki dan wanita. Ada juga yang mengatakan soya penyebab kulit bayi sensitif.

Tiada bukti saintifik kukuh mengatakan tidak bagus untuk kesihatan. Malah, banyak kajian saintifik menunjukkan soya bermanfaat untuk kesihatan.

.

13) Soya tidak baik untuk kesihatan kerana ia akan menggalakkan sel-sel kanser (“makanan” sel kanser). Betul ke?

Soya dari sumber non-GMO yang digunakan untuk menghasilkan ESP adalah organik dan tidak membahayakan. Soya ini juga telah dibasuh dengan air semasa pemprosesannya menyebabkan ia selamat, berkesan dan mesra alam.

.

14) Bolehkah ESP diambil oleh pesakit hypothyroidism, hyperthyroidism, pesakit buah pinggang yang belum atau sedang manjalani dialisis?

Untuk penyakit sebegini, sila dapatkan nasihat doktor dahulu.

.

15) ESP penyebab ruam bayi?

Tidak.

.

16) Adakah ESP boleh menyebabkan tulang lemah? Jika ibu hamil mengambil ESP, adakah ia juga menyebabkan tulang bayi menjadi lemah?

Tulang tidak kuat disebabkan kekurangan kalsium. Disarankan ibu mengambil Ostematrix juga untuk menampung keperluan kalsium semasa mengandung.

.

17) Bolehkah wanita yang bermasalah fibroid dan cyst mengamalkan produk berasaskan soya seperti ESP? Jika tidak boleh, apakah cadangan terbaik sumber protein untuk mereka?

Digalakkan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil suplemen. Walau bagaimanapun, soya bukan penyebab masalah cyst.

.

18) Ibu yang menyusukan bayi yang ada masalah G6PD, bolehkah dia mengambil ESP selama tempoh menyusu itu? Ada kesan sampingan pada bayi?

Tidak digalakkan, kecual dengan kebenaran doktor.

.

19) Orang yang bermasalah gout boleh ambil ESP?

Boleh.

.

20) Ibu menyusu yang mengambil ESP, adakah akan memberi kesan ke atas berat badan bayi? Boleh bertambah atau sebaliknya?

Bergantung kepada pemakanan ibu dan anak.

tentang esp shaklee

Teruja baca feedback Puan Aeinna ni. Ibu hamil DAN menyusu dalam masa yang sama, pun boleh berpuasa penuh Alhamdulillah. Patutlah ramai ibu suka bertanya tentang ESP Shaklee dan nak cuba. Baca juga Koleksi Testimoni ESP untuk feedback lebih ramai penggemar ESP Shaklee.

.

21) Cara pengambilan ESP untuk membantu menaikkan berat badan?

ESP menyediakan kandungan asid amino lengkap kepada tubuh badan Dan ia dapat membantu penghasilan otot. Kenaikan otot akan mempeungaruhi berat badan.

.

22) Cara makan ESP untuk mengelak kenaikan berat badan?

Rujuk jawapan untuk soalan 10).

.

23) Benarkah di awal kehamilan tidak digalakkan mengambil ESP kerana boleh meningkatkan hormon sehingga menyebabkan keguguran?

Tidak. Pengambilan ESP tidak menyebabkan peningkatkan hormon.

.

24) Adakah ESP boleh menyebabkan kegemukan apabila sudah tidak diambil lagi?

Tidak. Rujuk jawapan kepada soalan 9).

.

25) Apa kaitan ESP boleh putihkan kulit?

ESP ialah protein, asas untuk pembinaan sel. Apabila sel sihat, organ akan sihat, sistem tubuh badan akan turut sihat. Secara tidak langsung, akan memberi kesan positif kepada kulit.

.

26) Kanak-kanak boleh consume ESP tak? Kalau boleh, berapa sukatannya?

Tidak digalakkan. Sebaiknya ambil Meal Shakes.

.

27) Sukatan pengambilan ESP untuk pesakit diabetes?

Seperti biasa. 1 hingga 2 kali sehari.

.

28) Apa bukti soya ESP adalah non-GMO?

ESP dihasilkan di bawah Identity Preservation Program (IPP). di mana ia dikawal ketat dari proses pertumbuhan sehingga proses pemprosesan. Ia adalah pihak ketiga yang memastikan produk ESP adalah nOn-GMO.

.

29) Pengambilan ESP dikatakan membantu kenyang lebih lama. Tetapi mengapa ada yang selepas sajam dua dah mula lapar? Adakah terdapat kesilapan di dalam cara pengambilan?

Pengambilan ESP adalah sebanyak 3 sudu besar bersamaan dengan 14gram protein (105kcal).

Proses penyerapan protein setiap individu adalah berbeza, sekitar 509g setiap jam. Jadi, dalam masa 3-4 jam sudah berasa lapar jika individu tersebut hanya mengambil ESP sahaja.

Dinasihatkan makan juga pada kalori rendah dengan ditambah ESP.

.

30) ESP dikatakan baik untuk pesakit gastrik. Kenapa? Adakah ia disebabkan ESP mengandungi kalsium?

Ya betul. ESP mempunyai kalsium 500g bagi setiap hidangan (50% daripada saranan keperluan harian).

tentang esp shaklee

Selain asid amino ‘perlu’, ESP Shaklee juga mengandungi banyak nutrisi lain seperti kalsium, zat besi, lemak ‘baik’ dan sebagainya.

.

31) Bagaimana ESP dikatakan membantu wanita menopaus?

Wanita menopaus adalah disebabkan paras hormon estrogen turun mendadak. Soya mengandungi isoflavon, dapat membantu mengawal penurunan hormon ini.

,

32) ESP yang sudah expired kerana jarang diambil, adakah masih boleh diminum?

Disarankan tidak minum ESP selepas expired date.

.

33) Betulkah kesesuaian ESP adalah mengikut jenis darah? Adakah mereka yang berdarah B tidak sesuai minum ESP dan menyebabkan kegemukan?

Tidak. Tiada kajian saintifik yang kukuh yang membuktikan ini.

.

34) Benarkah ESP tidak boleh diambil oleh pesakit cyst kerana kandungan soya dalam ESP?

Soya bukan penyebab cyst. Tetapi pesakit cyst hendaklah mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil apa-apa suplemen.

.

35) Ibu menyusu yang tiada eczema, akan menyebabkan bayi yang disusukan itu mempunyai eczema sekiranya ibu tadi mengambil ESP. Benarkah?

Tidak. Kecuali bayi tersebut mempunyai alahan kepada soya. Kebarangkalian adaah rendah.

.

36) Adakah ESP mengandungi soy isoflavone yang menyebabkan lebihan hormon lelaki (testosterone) dalam badan wanita?

Tidak. Fungsi isoflavon tidak akan melebihi hormon original yang terdapat dalam badan. Jadi ia tidak akan mengganggu paras hormon dalam badan.

.

37) Betul ke ambil ESP berlebihan boleh merosakkan buah pinggang?

Kerosakan buah pinggang bukan disebabkan faktor pengambilan soya. Tetapi dari pemakanan yang tinggi pengawet atau ubatan lebihan dalam badan.

.

38) Siapa yang memang tidak boleh mengambil soya?

Tiada spesifik alasan yang menyatakan soya tidak boleh diambil oleh pesakit tertentu. Bagaimanapun, sila dapatkan nasihat doktor untuk pesakit kronik.

.

39) Sukatan pengambilan ESP sehari untuk ibu hamil dan menyusu?

Disarankan ambil 3 sudu besar minimum sehari. Boleh ambil lebih sehingga 9 sudu besar mengikut keperluan.

.

40) Adakah kegatalan badan selepas mengambil ESP adalah “healing crisis” atau alahan kepada kacang soya? Berapa lama biasanya jika healing crisis?

Kebarangkalian itu ada. Pantau untuk 2-3 minggu. Banyakkan minum air kosong. Dan sebaiknya buat pemeriksaan untuk mengenalpasti tahap alahan terhadap makanan.

Rujuk entri Koleksi Cara Bancuh ESP Shaklee Sedap Untuk Dicuba, untuk pelbagai resepi bancuhan selain minum ia begitu sahaja.

.

41) Betul ke ESP boleh cerahkan kulit? Berapa lama makan untuk dapatkan kulit cerah?

ESP bukan ubat. Ia bertindak dengan membina sel dan apabila sel sihat, maka organ dan sistem tubuh badan akan sihat. Selain itu, boleh ambil vitamin C, E dan Collagen Powder untuk kesihatan kulit.

.

42) Kenapa ESP ada berasa pahit?

ESP tidak pahit. Sila laporkan kepada pihak Shaklee jika ada sebarang keraguan. (Email ke customerinquiry@shaklee.com)

.

43) Adakah ESP boleh menyebabkan loya, muntah, cirit-birit, demam panas?

Bergantung kepada individu. Tiada masalah setakat ini sejak ESP diperkenalkan pada tahun 1961. Jika semakin teruk, disarankan untuk mendapatkan rawatan dari doktor.

.

44) Adakah ESP boleh diambil oleh pesakit yang disyaki mengalami denggi?

Boleh, tiada masalah. Dalam masa yang sama, pesakit disarankan minum air secukupnya juga.

.

45) Pesakit psoriasis perlukah mengambil ESP dan apakah kebaikannya untuk pesakit?

Untuk masalah autoimun, sila dapatkan nasihat doktor.

.

46) Kenapa selepas minum ESP, ada orang yang rasa bloated dan ‘berangin’?

Dikhuatiri kurang makan dan kurang air. Banyak faktor lain yang menyebabkan bloated. Sila makan dengan masa yang betul dan cukupkan pengambilan air kosong.

.

47) Jika ibu hamil yang memang mengambil ESP dari sebelum hamil lagi, tetapi morning sickness membuatkan dia loya dan tak lalu mengambil ESP lagi, ada cara minum yang lebih sesuai tak?

Boleh cuba mencampurkan dengan minuman lain seperti jus buah-buahan.

.

48) Protein dikatakan penggalak kanser. Bolehkah pesakit kanser mengambil ESP?

Boleh, atas nasihat doktor. Jika ada penyakit tertentu, sila dapatkan nasihat doktor sebelum pengambilan apa-apa suplemen.

.

49) Jerawat akan tumbuh setiap kali saya makan kacang. Adakah selamat sekiranya saya minum ESP?

Boleh buat pemerhatian terlebih dahulu, kerana mungkin ada healing crisis-nya. Produk Shaklee sentiasa selamat. Namun, penerimaan setiap individu kesannya berbeza mengikut tahap kesihatan masing-masing.

.

50) Abang saya ada asthma. Ambil ESP terus trigger asthma.

Kemungkinan abang anda ada masalah alahan pada makanan tertentu juga. Sila buat pemeriksaan dokor terlebih dahulu.

Nak tahu lebih lanjut tentang ESP Shaklee kegemaran ramai ini?

Cara Simpan EBM – Antara Botol Dan Plastik

Cara Simpan EBM – Antara Botol Dan Plastik

“Cara simpan ebm yang mana lebih baik, dalam botol atau dalam plastik?”

Sama ja mana-mana pun asalkan bersih.

Bezanya ialah cara pengendalian botol dan plastik semasa proses nak menyimpan dan semasa nak menggunakan ebm itu nanti.

Kalau botol, proses nak handle botol tu panjang berjela ceritanya – kena cuci bersih-bersih (guna sabun cuci botol sebaiknya). Lepas tu sterilize (so kena ada sterilizer jgak or guna cara tradisional je). Then keringkan baru boleh guna.

Tapi botol boleh guna berulang kali. Cuma kena rajin je la buat benda-benda tadi tu.

Masa cuci kena pastikan cuci bersih-bersih. Lemak ebm boleh tahan payah nak hilangkan juga. Nampak bersih tapi bila rasa dengan jari dok licin-licin lagi tu, haa silalah berus dengan sabun lagi ya haha. Ain pun kadang basuh 2-3 kali jgak.

Bila nak guna ebm dari botol plak, ambil masa skit untuk cairkan susu sebab botol kan tebal.

Dan kebanyakan botol sesuai untuk simpanan 4-5oz susu (ada brand Avent boleh sampai 7oz) saja tak banyak.

.

cara simpan ebm

“Alhamdulillah berkat try makan vitamin Set B & ESP, start pada 11/12/11 haritu. Dapatlah juga buat stok untuk si busuk Emeer Darqisy. EBM yang penuh khasiat, pekat. Thanks to Zura Betty for your guidance.”

 

Cara simpan ebm dengan menggunakan plastik adalah lebih mudah. Cuma unseal saja plastik tu, dah boleh terus guna tak payah cuci bagai tu. Sepantas kilat boleh simpan ebm dah.

Nak cairkan susu pun lebih cepat sebab plastik nipis je. Dan kebanyakannya sesuai untuk simpan ebm lebih 5oz (ikut brand) sampai belas-belas oz.

Tapi plastik ialah disposable jadi bila habis kena beli lagi. Tak boleh guna semula ya.

cara simpan ebm

“Penangan ESP. Kisahnya ESP habis Sabtu haritu. Tunggu closing baru beli. Isnin memang perasan susu dropped skit. Semalam beli ESP, malam tadi start minum balik, pagi tadi baju lencun dengan susu. Pam kat ofis dapat 15oz sekali pam. Hah amik ko hehe. Alhamdulillah”

.

Nota kaki : Ain lagi suka guna plastik sebab jimat masa & kebersihan lebih terjamin (pakai-buang)

Anda mungkin berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang Set Menyusu Shaklee dan Koleksi Testimoni Set Menyusu Shaklee.

.

Ainniah Zulkefli
Pengedar Shaklee Butterworth
Whatsapp 016 421 4704
COD Seberang Jaya, Sungai Dua, Kepala Batas, Bertam
Poslaju ke seluruh Malaysia

Masalah Penyusuan Susu Ibu Yang Common

Masalah Penyusuan Susu Ibu Yang Common

masalah penyusuan susu ibu

Menjadi wanita ini sebenarnya sentiasa diuji dengan dugaan. Semasa menginjak usia sekolah rendah atau menengah, kanak-kanak perempuan ‘dikejutkan’ dengan kehadiran darah haid. Ada yang mengalami senggugut ada yang tidak.

Selepas berkahwin pula, dikurniakan rezeki hamil akan mengalami cabaran yang pelbagai sepanjang 9 bulan kehamilan pula

Baca juga entri Cabaran-cabaran Hamil & Tips Menangani.

Setelah bayi selamat dibersalinkan ke dunia, ibu menyusu akan menempuh masalah penyusuan susu ibu pula.

Hendak menyusukan bayi anda secara eksklusif bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tidaklah pula mustahil untuk berjaya ya.

Jika di zaman persekolahan dahulu, salah satu pepatah yang kita pelajari, “Tangan yang menggoncang buaian mampu menggoncang dunia“, menjelaskan betapa seorang wanita yang tampak lembut di luaran sebenarnya sangat kuat dalaman mereka. =)

Jadi hari ini topik yang Ain nak kongsi bersama ibu-ibu menyusu ialah beberapa masalah penyusuan susu ibu yang common dialami.

Ada masalah, pastilah Ain akan kongsi cara penyelesaiannya juga. InsyaaAllah…

.

1# Puting Tenggelam atau Mendatar (Flat & INVERTED Nipple)

Masalah ini kebiasaaannya dialami oleh ibu-ibu yang pertama kali menyusu.

Jangankan kerana masalah ini, anda give up terus untuk memberi titisan emas ini kepada kesayangan anda.

Apa yang boleh anda lakukan ialah mula mengepam payudara anda seawal minggu ke-37 kehamilan lagi.

Dengan mengepam akan merangsang puting anda supaya lebih ‘keluar’ dan bersedia untuk menyusukan bayi nanti.

Mana tahu dengan mengepam awal ini juga anda akan dapat kolostrum juga.

Kolostrum secara amnya mula dihasilkan badan ibu hamil di penghujung kehamilan.

Untung sangat kalau ‘makanan’ pertama bayi anda sebak menjengah ke dunia ialah kolostrum yang penuh berkhasiat dan kaya dengan antibodi ini.

Konsistensi kolostrum ini sangat pekat, berwarna kekuningan dan amaunnya sedikit sahaja.

masalah penyusuan susu ibu

Flat & inverted nipple adalah masalah penyusuan susu ibu yang common, tetapi boleh diselesaikan.

.

2# Nipple Cracked

Nipple cracked ialah keadaan di mana puting payudara anda terluka dan pedih.

Antara punca-punca puting anda boleh terluka ialah seperti berikut:

  • teknik lekapan yang salah (Baca juga entri tentang Teknik Lekapan Menyusu Yang Betul)
  • penggunaan pam susu yang tidak sesuai (sedutan terlalu kuat, saiz corong salah, dan lain-lain)
  • jangkitan kulit pada puting yang dipindahkan dari bayi semasa menyusu (periksa dalam mulut bayi)
  • kulit anda terlalu kering contohnya anda mengalami eczema
  • bayi anda mengalami tongue-tie yang mempengaruhi teknik lekapan

Sekiranya anda mengalami masalah ini, apa yang anda boleh lakukan ialah:

  1. Pastikan bayi melekap dengan baik semasa menyusu
  2. Cuba menyusu dengan posisi lain
  3. Menyusu di sebelah payudara yang tidak luka
  4. Letakkan cold pack pada puting yang terluka untuk mengurangkan kesakitan
  5. Bersihkan puting dengan kain bersih selepas menyusu
  6. Sapukan krim yang sesuai (boleh didapati di pasaran ‘Cream for Cracked Nipple’) untuk membantu penyembuhan
  7. Jika terlalu sakit, anda boleh dapatkan ubat tahan sakit (sebaiknya dapatkan nasihat doktor kerana anda menyusu)

.

2# Bengkak Susu

Untuk point ini, telah Ain ceritakan dengan detail dalam entri Tips Atasi Bengkak Susu Dengan Berkesan.

Klik gambar ini untuk bacaan lanjut

.

4# Saluran Susu Tersumbat (Clogged Duct)

Ini juga Ain telah buat satu entri tentang ini, bertajuk Salur Susu Tersumbat, Bagaimana Mengatasinya?

.

5# Ibu Tidak Sihat

Dari segi negatifnya, apabila ibu menyusu tidak sihat, badan mengalami stres dan boleh merudumkan penghasilan susu ibu.

Manakala dari segi positifnya, jika ibu menyusu mengalami jangkitan, antibodi yang dihasilkan dapat disalurkan kepada bayi anda.

Untuk mencegah daripada ibu menyusu mudah sakit, amalkanlah pemakanan yang kaya dengan vitamin C (seperti buah-buahan sitrus) dan omega-3 (seperti ikan) untuk boost sistem imun anda.

Bila dah jatuh sakit, kenalah berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan yang betul.

Sebaiknya elakkan membeli sendiri ubat-ubatan kerana ada sesetengah ubat yang tidak sesuai untuk ibu menyusu.

.

6# Susu Merudum

Ada banyak punca kenapa ini boleh berlaku.

Pertamanya, jika anda katakan susu anda sedikit sebaik bayi dilahirkan, sebenarnya anda salah.

Susu ibu ialah ‘makanan’ terbaik yang dijadikan Tuhan. Ciptaan Tuhan juga semestinya adalah yang terbaik untuk bayi anda.

Anda kena sentiasa ingat yang susu ibu sentiasa CUKUP untuk bayi anda sejak dari hari pertama bayi menjengah ke dunia lagi. Perkataan ‘CUKUP’ ini penting sangat kerana susu ibu dihasilkan berdasarkan konsep ‘Demand and Supply‘.

Sebaik bayi dilahirkan pula, perut bayi hanya sekecil sebiji buah ceri yang memerlukan hanya kira-kira sesudu kecil susu sahaja sekali menyusu.

Kalau anda pam minggu pertama selepas bersalin dan dapat 0.5 hingga 1oz sekali pam, itu sudah banyak untuk usia bayi anda ketika itu.

Teruskan sahaja menyusu dan mengepam untuk merangsang demand yang lebih.

Lama-kelamaan, semakin besar bayi anda (semakin besar juga perutnya), bayi akan menyusu lebih banyak. Dan badan anda juga akan menghasilkan lebih banyak susu.

Demand dan supply‘ yang ditepati pasti menjadikan susu ibu anda CUKUP untuk bayi anda.

Elakkan membandngkan hasil ebm anda dengan orang lain. Yang penting “CUKUP”, ok? =)

Baca juga entri Cara Banyakkan Susu Badan Dengan Cepat.

cara simpan susu

Ibu menyusu juga memerlukan makanan tambahan (suplemen) kerana demand nutrisi adalah lebih daripada wanita yang tidak menyusu.

.

Setiap masalah pasti ada penyelesaiannya. Carilah ilmu yang betul, praktikkan dan anda pasti berjaya menyusukan bayi anda.

Selamat berjaya ibu-ibu menyusu semua.

.

Sumber : babycenter.com 

Anda tercari-cari suplemen menyusu untuk mengisi lompong nutrisi anda dan bayi anda?

Cara Pengendalian EBM : 10 DOs & DON’Ts

Cara Pengendalian EBM : 10 DOs & DON’Ts

cara pengendalian susu

Ibu menyusu yang nak berikan yang terbaik untuk si manja, kenalah ambil tahu info tentang cara pengendalian ebm ini. Dah bersusah payah mengepam atau memerah susu ibu, kualiti susu ibu yang penuh khasiat mestilah dijaga dengan sebaiknya.

Susu ibu ini ‘fragile’ sifatnya. Silap langkah sikit sahaja pun sudah boleh mengganggu komposisinya.

Untuk yang masih belum tahu apa perbezaan kandungan susu ibu dan susu formula, anda lihatlah sendiri gambar di bawah ini.

cara pengendalian susu

Enzim-enzim ‘hidup’, faktor untuk pertumbuhan, hormon-hormon dan sifat susu ibu yang anti-alahan, anti-radang, antibodi, anti-virus dan anti-parasit – anda TIDAK AKAN jumpa semua ini di dalam mana-mana susu formula!

Jadi, untuk memastikan kandungan susu ibu kekal pada tahap optimum, teruskan membaca beberapa DOs dan DON’Ts di bawah ini ya.

.

1# Cara Pengendalian Susu Ibu : DOs

.

Berikut ialah apa yang ibu menyusu BOLEH lakukan :

1) Untuk ibu bekerjaya yang mengepam di tempat kerja, kebersihan tangan dan alatan mengepam mestilah dijaga dengan baik. Kita tak mahu mencemarkan susu ibu walaupun setitik dengan sesuatu yang tidak baik kan.

2) Sterilkan botol untuk menyimpan EBM dan semua alatan untuk mengepam. Ada banyak kaedah untuk steril seperti menggunakan tablet yang dilarutkan dalam air suam, mesin sterilizer dan sebagainya.

3) Ibu-ibu yang mengepam beberapa kali di tempat kerja pula, alatan mengepam yang telah digunakan BOLEH disimpan di dalam peti ais sehingga 24 jam. Jadi anda tidak perlulah nak mencuci semuanya setiap kali selepas pam. Cuma pastikan diletakkan di tempat yang bersih, khas untuk alatan mengepam sahaja.

4) Tak kira bagaimana anda menyimpan EBM anda (plastik atau botol), pastikan anda melabel dengan jelas – nama bayi, tarikh & masa susu dipam, kuantiti (berapa oz).

cara pengendalian susu

Antara Do and Dont dalam cara pengendalian susu ibu yang betul.

.

5) Anda boleh campurkan EBM yang sama suhu yang dipam dalam masa 24 jam. Contohnya seperti di bawah:

8 pagi – 3 oz disimpan dalam chiller

11 tengah hari – 4 oz disimpan dalam chiler

2 petang – 2 oz disimpan dalam chiller

5 petang – 5 oz disimpan dalam chiller

Sebelum tidur, kesemua EBM ini telah pun mencapai suhu yang sama, jadi anda bolehlah campurkan kesemua 14oz EBM ini di dalam plastik EBM untuk menjimatkan ruang. Botol-botol tadi boleh dicuci dan disteril untuk penggunaan seterusnya.

Asalkan 2 syarat ini ada – suhu sama & dalam 24 jam – anda BOLEH mencampurkan susu-susu ini.

6) Untuk mencairkan FROZEN EBM, anda boleh memilih antara 2 cara ini:

  • merendam di dalam mangkuk berisi air sejuk sehingga EBM cair
  • melalukan di bawah air paip sehingga keseluruhan EBM cair

7) Untuk memanaskan EBM yang telah dicairkan pula, pastikan EBM itu berada di dalam BOTOL. Anda boleh rendam di dalam air suam sehingga mencapai suhu 37 Celcius, atau menggunakan pemanas susu khas.

8) Beri EBM kepada bayi berdasarkan tempoh masa yang betul. Rujuk entri Jangka Hayat & Cara Simpan Susu Ibu untuk info lanjut.

9) Pastikan anda menyimpan EBM secara berperingkat – biarkan sejuk seketika di dalam suhu bilik, kemudian masukkan ke dalam chiller, dan kemudian barulah membekukannya.

10) SENTIASA merasa dahulu EBM di bahagian tangan sebelum diberikan kepada bayi. Ini adalah untuk memastikan susu tidak terlalu panas.

.

cara pengendalian susu

Cara pengendalian susu ibu termasuklah mengetahui cara membersihkan setiap unit dalam pam susu.

.

2# Cara Pengendalian EBM : DON’Ts

.

Apa pula yang TIDAK sepatutnya ibu menyusu lakukan?

1) JANGAN goncang botol susu yang mengandungi EBM dengan kuat. Cara mencampurkan lapisan-lapisan EBM yang baru dicairkan ialah dengan memusing botol perlahan-lahan.

2) JANGAN gunakan EBM yang anda rasa was-was sebagai contoh tiada label yang jelas.

3) JANGAN berikan bayi anda EBM yang telah ‘expired‘. Sayang memanglah sayang susu tu, tapi lebih sayang lagi bayi anda kan?

4) JANGAN gunakan air panas atau mikrowave untuk mencair atau memanaskan susu anda.

5) JANGAN panaskan EBM di dalam plastik (gunakan botol sahaja).

6) JANGAN sejukbekukan semula EBM yang telah dicair atau dipanaskan.

7) JANGAN simpan EBM anda di bahagian pintu peti sejuk.

8) ELAKKAN berkongsi pam susu dengan ibu lain.

9) JANGAN ubah suhu EBM secara mendadak. Baik dari anda mengepam dan menyimpan, atau hendak mencairkan dan memanaskan sebelum diberi kepada bayi. Paling banyak dilakukan, selepas pam terus masukkan dalam freezer – salah ni ya!

10) JANGAN ambil ringan kebersihan setiap unit dalam pam anda kerana jangkitan yang berpunca dari pam yang kotor memang wujud!

.

cara pengendalian susu

‘Titisan emas’ ini sangt berharga. Patuhilah Dos dan Donts dalam dunia penyusuan agar yang terbaik sahaja diberikan kepada bayi anda. =)

.

Ok. Setakat ini saja sharing tentang cara pengendalian susu untuk ibu menyusu kali ini.

Lepas ni ibu-ibu dah tahu apa yang patut dan boleh buat, apa yang tak boleh ya.

Semoga bermanfaat untuk anda yang menyusukan. =)