Salah satu kerisauan ibu selepas bersalin ialah masalah perut buncit menggeleber yang hodoh. Nak mendapatkan kembali perut yang kempis selepas melahirkan bukanlah sesuatu yang mudah tetapi tidak pula mustahil ya.

Bayangkan satu gelung getah yang diregangkan sehingga tahap maksima, sudah pastilah tidak akan kembali kepada saiz asalnya.

Tetapi itu cerita getah, yang berbeza sama sekali dengan kulit perut wanita.

Walaupun selama kira-kira 9 bulan kulit perut meregang dari hari ke hari, anda pasti akan dapat perut kempis semula selepas bersalin.

Mari ikuti 7 tips berkesan untuk perut kempis selepas bersalin ini.

.

1# MENYUSUKAN BAYI SEPENUHNYA

Menyusukan bayi bukan sahaja bermanfaat untuk bayi kerana kandungan nutrisi dalam susu ibu, tetapi juga bermanfaat untuk ibu.

Dengan menyusukan bayi, rahim selepas bersalin lebih cepat mengecut.

Dan ibu yang menyusukan bayi membakar 200 hingga 600 kalori lebih daripada ibu yang tidak menyusukan.

Tidak hairanlah ibu menyusu kebanyakannya mudah menurunkan berat badan selepas bersalin kan?

Menyusu membantu ibu menyusu menurunkan berat badan dengan lebih cepat.

.

2# PAKAI BENGKUNG SEMASA PANTANG

Secara peribadinya, salah satu rutin berpantang yang Ain suka ialah berbengkung.

Bagi Ain, berbengkung mempercepatkan perut yang buncit dan menggeleber menjadi kempis.

Buat plak sebelum pakai bengkung tu sapukan dahulu krim atau losyen yang panas (seingat Ain, Ain pernah guna losyen Mustajab dan Mak Dara, best).

Kepanasan losyen tu membuatkan Ain tersenyum membayangkan lemak-lemak di perut dicair-cairkan. Hihihi…

Dan lagi satu, dengan berbengkung juga tak lah ibu selepas bersalin menjamah makanan macam selera dinosaur. Sebab perut dah ‘kecik’ kan? So makan sedikit sahaja sudah boleh membuatkan anda rasa kenyang.

Jadinya, lepas bersalin kena rajin-rajin pakai bengkung ya.

perut kempis selepas bersalin

.

3# BERTUNGKU & TANGAS

Amalan bertungku dan tangas semasa berpantang juga membantu mengempiskan perut selepas bersalin.

Bertungku merupakan kaedah tradisional untuk membantu memecahkan darah beku, melancarkan pengaliran darah di bahagian peranakan, mengurangkan bengkak dalam rahim dan membuang angin daam badan.

Sementara bertangas pula kata orang tua-tua adalah untuk memecahkan lemak, angin dan air berlebihan dalam badan yang ada semasa mengandung.

.

4# PEMAKANAN SEIMBANG DENGAN NUTRISI

Kalau tak mahu perut terus buncit, pemakanan kena jaga.

Amalkanlah pemakanan seimbang Suku Suku Separuh.

Walaupun anda makan sepinggan, tetapi mengandungi semua nutrisi yang diperlukan.

Jadi, dapatlah anda menurunkan berat badan tanpa berlapar.

Bila berat badan dah turun, dalam masa yang sama perut pun senang kempis juga.

Tak percaya cubalah sendiri.

.

5# JANGAN LUPA BERSENAM

Sekiranya tiada kontraindikasi, anda sudah boleh mula bersenam selepas bersalin.

Lakukanlah senaman yang khusus untuk mengempiskan perut seperti dalam entri Senaman Kempiskan Perut Buncit Dalam Seminggu.

.

6# HATI-HATI DENGAN POSTUR BADAN

Tahukah anda, postur badan yang tidak betul seperti bongkok ketika berjalan dan duduk, juga boleh menyumbang kepada perut buncit dan menggeleber selepas bersalin.

So kalau nak kempiskan perut, tolong alert dengan postur anda mulai sekarang!

.

7# AMALKAN SET BERPANTANG SHAKLEE

perut kempis selepas bersalin

perut kempis selepas bersalin

perut kempis selepas bersalin

Kesimpulannya, untuk mendapatkan perut yang kempis selepas bersalin sebenarnya bermula semasa tempoh berpantang lagi.

Selamat mencuba tips-tips di atas mommies! =)

Ingin mendapatkan Set Berpantang Shaklee anda?

Kategori

Arkib

SUBSCRIBE

WhatsApp chat