tips hilangkan jerawat

Tips Hilangkan Jerawat

“Haihh, muka penuh jerawat ni tak pernah surut-surut jerawatnya. Malah semakin hari semakin bercambah! Surut satu naiknya dua ketul. Dah cuba macam-macam skincare dan suplemen semua tak jadi.”

Anda salah seorang yang pernah bermonolog seperti di atas?

Ada masalah jerawat yang tak pernah berhenti bertahun-tahun lamanya. Daripada suplemen murah kepada yang mahal (mungkin dah cuba Shaklee juga tapi tetap tak berkesan), daripada produk tempatan kepada import pun tak ‘jalan’.

Nak cuba skincare popular terbaru Youth rasa macam mahal pulak, kan?

Jadi, apakah tips hilangkan jerawat dari akar umbi yang boleh anda cuba pula?

Pernahkah anda terfikir, masalah kulit mungkin berpunca dari pemakanan harian anda?

Ya. Apa yang anda makan setiap hari boleh jadi punca utama kenapa ‘rawatan’ untuk masalah jerawat anda gagal!

Di dalam sebuah NutriCures hasl tulisan Alice Feinstein, seorang pakar kulit, Dr. Treloar berkata,

“Di negara-negara lain, apabila diet bertukar lebih kepada diet Barat – iaitu pemakanan seperti orang Amerika – jerawat mula muncul sebagai masalah.”

Kata-kata beliau in adalah berdasarkan bukti contohnya di Alaska dan Canada yang mana pada awalnya masyarakat di sana mempunyai kulit wajah yang bersih. Namun, mereka mula mengalami jerawat apabila bertukar cara pemakanan seperti yang dinyatakan.

Begitu juga dengan masyarakt di Pulau Okinawa, Jepun. Sebelum Perang Dunia Kedua, masyarakat di sini mempunyai kulit wajah yang licin. Tetapi remaja di sini mula menghadapi masalah jerawat setelah diet di atas diperkenalkan.

.

tips hilangkan jerawat

.

Bagaimana Jerawat Terjadi?

.

Semakin anda meningkat dewasa, berlakunya peningkatan aktiviti hormon dalam badan anda. Ini merangsang penghasilan sebum yang lebih banyak terutamanya di bahagian muka.

Seterusnya, sebum berlebihan ini akan menyumbatkan liang pori wajah, mengakibatkan berlakunya keradangan. Keradangan dimanifestasi sebagai kulit kemerahan, kemunculan whiteheads dan blackheads.

Apabila dijangkiti, maka akan muncullah ketulan kecil samada ada atau tiada nanah di dalamnya. Inilah yang dipanggil jerawat.

.

Apa Pula Kaitan Pemakanan Dengan Jerawat?

.

Tahukah anda, jenis makanan yang PALING JAHAT penyebab jerawat ialah makanan MANIS?

Untuk pengetahun umum, apabila makanan manis masuk ke dalam perut kita, insulin akan dihasilkan untuk menukarkan gula tersebut kepada glikogen. Terlalu kerap dan banyak mengambil makanan manis akan merangsang penghasilan insulin secara tidak terkawal! Boleh rujuk entri tentang Kencing Manis untuk bacaan lanjut.

So apa kaitan insuin dan masalah jerawat?

Selain menukarkan gula kepada molekul yang lebih ringkas, insulin juga bersifat pro-keradangan dan boleh mempengaruhi hati. Apabila ini berlaku, jadilah peningkatan aktiviti hormon yang boleh menjurus kepada terjadinya masalah jerawat.

Sebagai contoh, hormon testosterone dalam badan lelaki akan meningkatkan penghasilan sebum. Lagi banyak insulin, lagi banyak testosterone, lagi banyak sebum, lagi banyak jerawat!

Dan, insulin juga berupaya mempengaruhi penghasilan sebum secara terus.

So, nak tahu cara pemakanan yang baik untuk merawat masalah jerawat, teruskan membaca tips hilangkan jerawat di bawah.

.

tips hilangkan jerawat

.

8 Tips Hilangkan Jerawat Dari Akar Umbi Ialah Dari Pemakanan Yang Sihat

.

Sihat macam mana tu?

Selain kurangkan sekurang-kurang yang boleh pengambilan gula,

  1. banyakkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran
  2. pilih protein yang berkualiti (Baca entri tentang ESP Sebagai Suplemen Protein Lengkap)
  3. piihlah makanan berkarbhidrat komplex yang kaya serat dan nutrient seperti bijirin
  4. elakkan makanan kalori tinggi tetapi rendah nutrisi (contoh paling popular ialah makanan segera, makanan yang diproses seperti hotdog, burger dan nugget)
  5. elak memilih makanan tinggi fruktosa yang merupakan pemanis dalam soda dan makanan yang diproses (penting untuk baca dan baca dan baca label sebelum membeli)
  6. nak pilih minyak sayuran pula, carilah yang BUKAN hydrogenated atau partially hydrogenated
  7. minum air kosong sekurang-kurangnya 2 liter setiap hari
  8. pengambilan suplemen sebagai penyokong kesihatan kulit

.

Bagaimana pula dengan suplemen?

.

Suplemen cuma bertindak sebagai penyokong dan pelengkap nutrisi anda. Anda jaga makan seperti di atas, akan berganda-gandalah suplemen menyokong. =)

Antara cadangan suplemen yang boleh anda cuba ialah:

  • multivitamin multimineral untuk melengkapi lompong nutrisi harian yang asas
  • asid lemak omega-3 : disarankan pengambilan sebanyak 1-3 gram sehari
  • selenium¬†berfungsi di dalam enzim yang bertindak mengurangkan keradangan penyebab jerawat
  • vitamin A sebagai antioksida yang melindungi kulit dari kerosakan oleh radikal bebas
  • B3 berdasarkan kajian adalah berkesan seperti antibiotik Clindamycin yang disapu untuk merawat jerawat
  • B6 yang lebih kepada jerawat yang dikaitkan dengan haid (premenstrual syndrome)
  • vitamin E juga sebagai antioksidan
  • zink berdasarkan kajian bertindak di dalam metabolisma testosterone

.

Haaa, dah baca dan hadam semua tips hilangkan jerawat ni?

Nak kurangkan jerawat dan dapatkan kulit cantik, kenalah apply cepat-cepat.

Ilmu tanpa amal, kan ibarat pokok yang tidak berbuah? Hehehe… =)

.

– Ainniah Zulkefli 0164214704, Pengedar Shaklee Butterworth –

Kategori

Arkib

SUBSCRIBE

WhatsApp chat